Huijauksen eteneminen

Huijaus alkoi siitä, kun sain sähköpostiini viestin Edwin Castrolta. Viestissä kerrottiin hänen voittaneen kalifornialaisessa lotossa tai sitä vastaavassa arvonnassa yli $2 miljardia. Tämä miljardööri haluaisi lahjoittaa minulle nyt $10 miljoonaa jostain syystä. Sehän kuulostaa hyvältä, liian hyvältä.

Minun pitäisi lähettää pyydetyt tiedot John Hoagille, CIBC-pankin varatoimitusjohtajalle. Näinhän ne rahansiirrot toimivat. Tosi uskottavaa!

Pyydettyjen tietojen mukana pyydettiin tietenkin kuvaa passista tai jostain muusta henkilön identifioivasta todistuksesta. Tämä on nykyisin melko yleistä näissä huijauksissa. Siksi hahmovarastostani löytyy jokaiselle hahmolle passin kuva.

Hyvin pian huijauksen edetessä selvisi, että saadakseni tuon mainitun $10 miljoonaa, tarvitsisi minun maksaa verot. Veron suuruus riippuisi siitä, miten haluan saada rahat. Vaihtoehtoja oli kaksi. Ensimmäinen vaihtoehto maksoi $475. Siinä minulle toimitettaisiin pankkikortti antamaani osoitteeseen. Pankkikortilla voisin nostaa rahaa enintään $20 000 päivässä.

Toinen vaihtoehto maksoi $988. Siinä rahat siirrettäisiin suoraan haluamalleni pankkitilille.

Seuraavassa vaiheessa huijausta piti valita tapa, miten maksaa vero. Tälläkin kertaa vaihtoehtoja oli kaksi. Ensimmäinen oli MoneyGramin kautta ja toinen suoralla tilisiirrolla. Maksun jälkeen menisi noin 48 tuntia, jonka jälkeen $10 miljoonaa olisi käytössäni. Todennäköisesti en kuulisi huijarista enää koskaan sen jälkeen, jos tuon maksun todella suorittaisin huijarille. Korkeintaan tilanteessa, jossa huijari vaatisi lisää rahaa jollakin verukkeella.


Toisenlainen huijari kuin normaalisti

Huijarin kanssa viestittelyjen aikana minulle tuli selväksi, että tämä huijari lopettaa keskustelun välittömästi siinä vaiheessa, kun hän tajuaa tulleensa sumutetuksi. Se on huijarille eduksi, sillä siitä eteenpäin huijari tuhlaisi vain aikaansa. Sain huomata tämän moneen kertaan eri hahmoilla.

Muutenkin huijarin käyttämä kieli oli todella hyvää ja laadukasta englantia toisin kuin muilla huijareilla tähän asti.

Kaikesta tästä jäi mielikuva, että tämä huijari ei ole mikään ihan tyhmä kaveri. Aiemmista huijareista ei voi välttämättä sanoa samaa.

Se, että käyttikö tämä huijari tekoälyä viestiensä kirjoittamiseen, jäi minulle täysin epäselväksi. Uskon, että se on täysin mahdollista. Sellainen kutina minulle tuli jo melko alkuvaiheessa projektia huijarin käyttämästä kielestä.

Toinen syy uskoa näin oli se, että huijari ei hermostunut minulle kertaakaan. Tai ainakaan hän ei näyttänyt sellaisesta merkkejä viesteissään. Ehkä hän tajusi siinä vaiheessa puhaltaa peli poikki ja siirtyä eteenpäin, eikä jatkaa epätoivoissaan syvemmälle huijarin huijarin suohon. Tämä on sinänsä harmi, sillä kaikista naurettavimmat viestit tulevat yleensä siltä todella vihaiselta ja epätoivoiselta huijarilta.


Lahjoituskoodi

Huijarin alkuperäisessä viestissä oli lahjoituskoodi, joka piti viestin mukaan sisällyttää John Hoagin viestiin. Tein näin joillain hahmoilla, mutta muutin joihinkin viesteihin sen. Osasta jätin pois. Tai itseasiassa unohdin sen kokonaan.

Alkuvaiheessa projektia en ollut varma, näkeekö huijari tuosta koodista jotenkin sen, kenelle alkuperäinen viesti on lähetetty. Jos huijari olisi tarkempi näissä hommissa, hän olisi mahdollisesti jokaiseen lähettämäänsä viestiin generoinut viestin yksilöivän koodin. Näin hän ei tuntunut kuitenkaan tehneen. Ja näin jälkikäteen, kun tuota miettii, olisihan se melko työlästä niin tehdä.

Joka tapauksessa tuolla lahjoituskoodilla ei tuntunut olevan mitään merkitystä. Huijari jatkoi huijaustaan riippumatta siitä, oliko kyseinen koodi viestin mukana vai ei. Ja oliko se sama kuin alkuperäinen vai ei.


Miten välttyä tämän tyyppiseltä huijaukselta?

Helpoin tapa välttyä tämänkaltaiselta huijaukselta on vain yksinkertaisesti poistaa Edwin Castrolta tullut alkuperäinen sähköposti. Kukaan ei ikinä lähesty täysin tuntematonta henkilöä sähköpostitse lahjoittaakseen $10 miljoonaa. Ei edes miljardöörit. Vai lahjoittaisitko itse miljoonia dollareita, tai miksei euroja, pois täysin satunnaisille ihmisille, jos olisit saanut jostain ensin miljardeja? Ja varsinkin, ottaisitko yhteyttä juuri sähköpostilla kyseisille henkilöille?


Huijarin huijaukseen käyttämä aika

Arvioni mukaan huijari ei käyttänyt huijaamiseensa aikaa kovinkaan paljoa. Ainakaan, jos sitä vertaa aiempien huijareiden käyttämään aikaan. Tämä säästi aikaa rutosti sillä, että lopetti homman heti huomatessaan sen vain pitkittyvän. Koko hommaan meni vain reilu viikko. Ensimmäisen huijarin tapauksessa puhuttiin kuukausista.

Huijari säästi aikaa myös sillä, että hän kopioi osan viesteistä suoraan käsikirjoituksestaan. Jos arvaukseni huijarin käyttämästä tekoälystä osuu oikeaan, säästi hän aikaa siinäkin, ettei kirjoitellut itse vastauksiaan minulle.


Huijauksen kohde

Tässä tapauksessa huijauksen kohteena oli tietenkin tarpeeksi tyhmät ihmiset, jotka oikeasti lankeavat tällaisiin huijauksiin. Se, kuinka iso osuus ihmisistä lankeaa näihin huijauksiin, on vaikea tietää. Kait siitä jossain jotain tilastoja on. Minulla sellaista tietoa ei kuitenkaan ole.

Näkisin kuitenkin huijarin kohteena olleen pääsääntöisesti yhdysvaltalaiset. Siellä niitä tyhmiä ihmisiä riittää. Tätä en voi kuitenkaan täysin varmaksi mennä vannomaan.


Huijarin sijainti

Jossain projektin alkuvaiheessa luulin huijarin olleen Hong Kongissa, Kaliforniassa tai ylipäätään Yhdysvalloissa. En tässä projektissa kiinnittänyt mitään erityistä huomiota sähköpostien lähettämisaikoihin. Se on vähän turhan epätarkka keino määrittää huijarin aikavyöhykettä. Siksi tässä projektissa huijarin sijainti jäi kokonaan selvittämättä. Ainoa pieni aavistus kuitenkin on, että hän tuskin oli samalla aikavyöhykkeellä kuin minä.


Mitä hyvää? Mitä huonoa? Mitä opin?

Mielestäni tässä projektissa oli erittäin hyvää se, että otin käyttöön useita hahmoja melko pian heti alussa. On kuitenkin myönnettävä, että niitä olisi voinut ottaa käyttöön nopeammallakin aikataululla. En tietenkään voinut millään tietää, että tämä huijariyksilö lopettaisi hommat niin herkästi tajuttuaan häneen kohdistuneen sumutuksen. En ehtinyt edes aloittaa keskustelua kaikilla hahmoilla.

Tein projektin aikana uuden hahmon, mutta en ehtinyt ottaa sitä käyttöön. Aloin kirjoittaa tuolla hahmolla päiväkirjaakin, mutta en nähnyt mitään syytä julkaista sitä. Jätin julkaisematta myös yhden toisen hahmon tarinan, koska hänellekään huijari ei vastannut kertaakaan. Siinä vaiheessa huijari oli lopettanut vastaamisen kaikille muillekin hahmoille.

Tämän uuden hahmon tapauksessa kävi vielä sellainenkin tapaus, että käyttämäni sähköpostin palveluntarjoaja sulki käyttämäni sähköpostitilin. Syytä ei tietenkään minulle voinut kertoa. Näin on käynyt joskus ennenkin tämän palveluntarjoajan kohdalla. Se vähän huolettaa tulevaisuuden kannalta. Ehkä tästä pitää ottaa opiksi ja alkaa käyttämään jotain muuta palveluntarjoajaa.

Tässä projektissa onnistuin mielestäni hyvin pitkittämään keskustelua ensimmäisellä hahmolla. Valitettavasti siihen se sitten jäikin. Toisella hahmolla keskustelua kyllä käytiin, mutta en saanut pitkitettyä sitä mielestäni kovinkaan paljoa. Lopuilla hahmoilla huijari taisi jo arvata, että nyt on joku hänen huijauksensa kimpussa pitkittämässä keskustelua. En ole varma mitä olisi pitänyt tehdä siinä vaiheessa toisin, jotta keskustelut olisivat pitkittyneet ja huijarilta olisi kulunut aikaa hukkaan.

Tämän projektin aikana opin ainakin sen, mikä on MoneyGram. En muista kuulleeni siitä koskaan ennen tätä. Lisäksi sain tietää, että kyseisellä yhtiöllä on toimipisteitä myös Suomessa.


Huijarin huijarin omat tuntemukset

Tämä oli ihan kiva pikku huijarin huijaus. Luulin jo aiemmin tänä keväänä, että näitä ei ilmaannu enää sähköpostiini. Mutta miksipä huijarit olisivat lopettaneet, kun tyhmiä ihmisiä maailmassa kyllä riittää huijattavaksi asti. Ei tarvitse edes kovin kummoista tai monimutkaista juonta punoa kokoon, kun saa jo rahat pois tyhmiltä.